Tuesday 27 November 2012

PERUBATAN HERBA MASAKAN HARIAN


Bawang Besar :

Bawang besar mempunyai daya tarikan serba guna dalam gastronomi. Bertindak sebagai perangsang dan tonik pemulihan, ia juga berupaya merendahkan tekanan darah tinggi. 
Jusnya boleh diguna untuk merawat luka bernanah, kena api, gigitan haiwan dan bisul. 
Bubuh perahan bawang besar atas kepala jika pening kepala. Bagi meredakan Kesakitan sendi disebabkan artritis, sapukan campuran jus bawang besardan minyak biji sawi panas di sendi. 
Minum sesudu teh campuran jus bawang besar dan madu jika anda sakit perut, batuk dan serak suara. Mereka yang ingin memulihkan tenaga batin yang lemah boleh mencuba cara ini: Makan sesudu teh benih bawang yang dikering dan ditumbuk bersama madu tiga kali sehari.

Bawang putih :

Bawang putih pula dianggap herba yang mampu mempermuda kulit. Baunya yang hancing mengandungi bahan perubatan yang aktif, allyl methyl trisulphide, yang boleh mengelak darah beku. 
Minyak bawang putih (berbentuk kapsul) di kedai ubat atau farmasi dipercayai memiliki sifat pembersih, menurunkan tekanan darah tinggi dan meningkatkan sistem kekebalan tubuh terhadap penyakit.


Daun kari :

Daun kari yang digemari dan diperlukan dalam masakan dal, kari dan sambal rasam berkhasiat sebagai ubat. Memakan dua atau tiga kali sehari campuran sesudu teh daun kari kering yang ditumbuk dengan sesudu teh madu boleh melegakan sembelit. Untuk menghitamkan rambut dan mengelak daripada beruban.
Sesudu makan minyak kelapa dimasak dengan segenggam daun kari hingga hangus. Setelah sejuk, pakainya sebagai tonik rambut. wanita mengandung bolehmenghilangkan loya dengan meminum setiap pagi campuran 15 hingga 20 jus daun kari dan dua sudu teh jus limau nipis serta sesudu teh gula.



No comments:

Post a Comment